En kamp på plakater

Torsdag 26. oktober 2017 kl. 10:43

En kamp på plakater
Enhedslisten regner med at bidrage med cirka 400 plakater
En rundringning til de fleste partier og lister i Kerteminde gør det klart, at der bliver kamp om hver en lygtepæl, når alle fra på lørdag den 28. oktober kan hænge valgplakater op.


Mindst 5.000 plakater ligger lige nu og venter i lader, garager og værksteder. Kerteminde-egnen bliver ikke til at kende igen.

Imens er der debat om det overhovedet virker med de plakater. En gammel joke blandt markedsføringsfolk lyder at halvdelen af pengene til et markedsføringsbudget er spildte. Problemet er blot, at man ikke ved, hvilken halvdel, der er tale om.

Der er heller ingen der ved, om plakaterne virker, og fx er spidskandidaten for Dansk Folkeparti, Knud Skov Ahrnkiel i tvivl, om det overhovedet kan lade sig gøre at flytte stemmer under en valgkamp. De fleste ved jo nok i forvejen hvad de vil stemme.

– Men valgkampen er jo noget af et show, og det er godt for demokratiet, mener han.

Om de cirka 5.000 valgplakater kan man i hvert fald sige, at ingen bør være i tvivl om, at der er valg, når først de hænger i lygtepæle og vejtræer.

Optimisterne mener, at valgplakaterne i det mindste fortæller vælgerne, hvem der er opstillet til valget, hvis man vil stemme på en person i stedet for et parti, og det er der traditionelt mange, der vil.

Alligevel er der flere partier, der holder fast ved valgplakater, hvor man kun viser partibogstavet.

Det gælder i særdeleshed Enhedslisten, der af principielle grunde ikke sætter fokus på personer. Her handler det om partiet. Derfor plakater, der kun viser det røde eller grønne eller røde Ø.

Kim Jørstad