Årets historier 2016

Eventyrernes konge

Lørdag 31. december 2016 kl. 08:00

Print venlig side!  Send artiklen til en ven!   Større tekst   Mindre tekst

- I Amerika troede man, at jeg kom fra et dansk vikingereservat.

Årets historier 2016: Eventyrernes konge
Vagn Tyrsted Rasmussen er i dag 81 år gammel
I tiden frem til nytår vil medarbejderne på kjavis.dk vælge de artikler og billeder fra årets produktion, der har betydet mest for dem. I dag journalist og tekstforfatter Rikke Holm.

Når jeg ser tilbage på mine artikler udgivet i 2016 på Kjerteminde Avis er det artiklerne om eventyreren Vagn Tyrsted Rasmussen jeg husker bedst. De rummer en livsglæde og en eventyrtrang, som er fabelagtig. Jeg har tilbragt mange timer i selskab med Vagn omkring historierne. Også flere timer, end jeg egentligt behøvede for at skrive artiklerne. Han er en fascinerende ældre herre. Et af hans mottos er “frækhed belønnes”. Med det i rygsækken har han rejst verden rundt med ganske få kroner på lommen. Han har besøgt steder, hvor kun ganske få udlændinge har været.

Jeg har tænkt meget over, om de samme rejser ville kunne lade sig gøre i dag. Ville man kunne tage gennem lande som fx Costa Rica, Panama ... Iran, Pakistan, Indien og Afghanistan med en scooter og et telt, sove på jorden og rejse videre - uden at komme i alvorlige problemer? Måske. Utvivlsomt ville det bringe større oplevelser, end dem man får, når man bor på hoteller og besøger turistattraktioner - sammen med alle de andre turister. For mig er Vagns liv til inspiration for enhver med hang til eventyr. Og absolut en refleksion værd.

Eventyrernes konge – 50 år i eventyrernes klub
- Mine første rejser var i fantasien. Gennem min mors eventyrlige fortællinger om unge mænd, der drog ud i verden og mødte deres skæbne.

Vagn Tyrsted Rasmussen er, på trods af sine 80 år, stadig en sand eventyrfortæller. Hans hukommelse gemmer på rækker af stednavne og personer. Det er vanskeligt ikke at blive betaget, når man sidder over for et menneske, der som Vagn Tyrsted Rasmussen har rejst i alle verdens afkroge – mange gange kun udstyret med den sovepose, der var hans hjem for natten.

I de næste uger bringer vi en række artikler om Vagn Tyrsted Rasmussen. Kertemindes globetrotter no. 1, og medlem af den eksklusive Eventyrernes Klub, som yderligere tæller bl.a. Troels Kløvedal, Ib Michael, John Andersen, Carsten Jensen, Palle Huld og Jens Bjerre.

50 års jubilæum som eventyrer
I år er det præcis 50 år siden, at Vagn Tyrsted Rasmussen blev optaget i Eventyrernes klub. Siden 1938, hvor polarforsker Peter Freuchen tog initiativ til at starte klubben, har den talt ca. 100 danske medlemmer. Alle er mænd, som opfylder kriterierne om at have haft usædvanlige oplevelser under usædvanlige forhold, (fortrinsvis i udlandet), som fortsat opsøger eventyret og som er i stand til at formidle egne oplevelser til andre. Medlemskab af klubben kan kun ske efter opfordring fra klubbens optagelsesudvalg, og er livslangt.

For Vagn Tyrsted Rasmussens vedkommende blev det henholdsvis Hans Madsen, som under japansk krigsfangeskab deltog i opbygningen af broen over floden Kwai, og generalkonsul Harry Duelund, der pegede på Vagn som kandidat til klubben.

Om Vagn Tyrsted Rasmussens medlemsskab står der bl.a., at han er den første pilot i verden, der har fået lov til at flyve alene ind i Rusland.

Denne historie starter dog et andet sted. Ved begyndelsen. Dér, hvor Vagn Tyrsted Rasmussen som 24-årig for første gang forlader Danmark og slægtsgården på Kertinge Mark for at rejse med båd over Atlanterhavet til Amerika. En rejse, der tog 10 dage.

Rejsen til Amerika
- I 1958 var det, at rejse til Amerika, ikke sådan noget, man bare gjorde, forklarer Vagn Tyrsted Rasmussen. - Men skulle have visum og der var to års ventetid. Der var dog en anden mulighed. Man kunne henvende sig til Danmark-Amerika-Fondet og få visum til et års ophold med mulighed forlængelse til 2 år. Samtidig havde man tilladelse til at arbejde. Det krævede dog, at man havde et job, inden man rejste. Jeg fik via forskellige kanaler et job på HEIDRICK FARMS i Californien.

Rejsen til Amerika gik med tog fra Kølstrup til Odense. Herfra videre fra Odense til Fredericia. Fra Fredericia til Hamborg. Fra Hamborg til Rotterdam og herfra med skib til South Hampton i England. Herfra videre til Irland og endelig med båd til New York. Her købte Vagn Tyrsted Rasmussen en busbillet til Californien, og kørte med Greyhound resten af vejen.

I perioden 1958-60 rejser Vagn Tyrsted Rasmussen gennem Amerika fra Californien i øst til Florida i vest. Til Canada og Alaska. Altid alene:

- For mit vedkommende ville jeg helst køre alene. Når man kører alene, kommer man meget lettere i kontakt med de folk, man møder på sin vej.

- Jeg lavede forsædet om i min bil, så jeg kunne sove i bilen om natten. Og så kørte jeg. Det foregik på den måde, at jeg kørte lidt væk fra hovedvejen. Standsede ved et hus eller en gård, og gik ind og spurgte, om jeg måtte sove i bilen om natten. Når de hørte, at jeg var fra Danmark, blev de fleste meget gæstfrie og jeg fik både aftenkaffe og morgenmad næste dag. Men det var ikke det vigtigste. De vigtigste var samtalerne, man fik med.

- Omkring Chicago var der hård frost og islag om natten. Det var naturligvis koldt at sove i bilen. Om morgenen kunne jeg næsten ikke åbne bildøren. Et sted syntes manden i huset, at det var for koldt at sove i bilen, og så blev jeg tilbudt en gæsteseng. Men han og konen var ældre mennesker, så de ville låse døren til gæsteværelset om natten.

Direkte fra vikingereservatet
- På et tidspunkt stod jeg uden for en bar og kiggede på en række motorcykler. Nogle mænd kom ud og spurgte mig, hvorfor jeg stod der. Jeg fortalte dem, at jeg var dansker - en viking. Det blev de helt bestyrtede over, og jeg blev inviteret med inden for. ”He´ s a viking from Denmark”, råbte de. De troede, at jeg – ligesom indianerne i Amerika – var viking fra et reservat i Danmark. Jeg lod dem blive i troen, fortæller Vagn Tyrsted Rasmussen smilende. – Det var ikke første gang, at jeg mødte amerikanere, der troede, at danske vikinger boede i reservater.

Her kan du læse de andre artikler om Vagn Tyrsted:

Fra Mexico til Panama på scooter

Jorden rundt på scooter
Indien - Down Under

Verden rundt og hjem igen

Som den første i verden: I privatfly til Rusland

Hjemrejsen - ledsaget af KGB

Dengang Vagn var søn af den store Grønlandsfarer

© Copyright 2024 Kjerteminde Avis. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Flere nyheder i denne sektion: